Distanspass till lunch 9 Januari

Idag kunde jag passa på att springa på lunchen. Benen kändes lätta och pigga och jag bestämde mig för ett lite längre pass dock inte ännu 1 mil. Jag stannade på 8,42 på tiden 45:16, det blir 5,22 i snitt inklusive 1:45 i stopptid.

Rutten gick mot sköndal och hela rundan blev två ojämna åttor

image36

Någonstans vid 3,7 km (gröna udden på kartan)
image37

Vid 6 km på sköndalsvägen ligger dom här latjo husen, vad sägs ? Lite Marbella eller så är det
över dem tycker jag.
image38

Sedan var det bara och bita ihop i backarna på väg hemmåt, benen kändes fortfarande pigga så
jag tryckte på lite och det kändes bra. Snart är jag nog redo för att göra milen på en rimlig tid.
Härligt pass i dagsljus ! Skönt efter några tröga pass den senaste tiden.

Kommentarer
Postat av: Cathrin

jädrans vad bra de går för dig! Du har verkligen kommit igång bra och dina "nya" tider visar att du tränar och sköter dig bra.
Själv går det trögt, jag har vait småsnuvig flera veckor nu o jag kommer liksom inte ut i spåret då det är så mörkt. Min träningskompis har också varit skruttig så vi har fått nöja oss med promenader på kvällarna. Men NU vill jag börja jogga regelbundet igen!

2008-01-09 @ 16:44:14
Postat av: slimslender

Jo jag känner igen det där. Mörkret gör det inte lättare att komma ut direkt. Jag har gjort det till en sport att planera in löpturerna i förväg och gjort upp med hustrun vilka dagar och hur länge osv. Då är det svårt att backa när klockan ringer 05:15.... Sedan underlättar det ju betydligt när man kan jobba hemma och får springa i dagsljus, men just nu ser jag det som en bonus. Vi ses

2008-01-09 @ 18:35:20
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Benet

Bra pass! Du har ju kommit igång fin-fint nu!

Jag planerar också in turerna i förväg, annars är det nog lätt att man själv (eller någon annan...) hittar något annat att göra dessa stunder. Jag följer Anders Szalkai's marathonprogram vilket fungerar som ett löplivets bokstöd att luta sig emot. En grund att planera sitt liv kring.

2008-01-09 @ 19:02:11
URL: http://benets.blogspot.com
Postat av: slimslender

Jag försökte följa Anders program men jag har inte riktigt lyckats när det har krånglat till sig med sjukdommar. Nästa vecka tänkte jag försöka haka på igen på 4 timmars programmet (är det kanske för snabbt ?) Jag har inte heller riktig koll på fartlekar och annat. Det får inte bli så att lusten försvinner, jag springer mest på känsla och jag vill inte tappa den med för mycket måsten..

2008-01-09 @ 19:26:46
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Benet

Fartlekar är ju ganska speciella. Man kan göra lite "vad man vill" med dem. Antingen kör man helt på känsla; Spring fort några minuter, lufsa ett par minuter, och håll på så den tänkta tiden. Eller så strukturerar man upp det (som jag brukar göra). Den här slingan brukar jag köra: 2 snabbt - 1 långsamt - 4 snabbt - 2 långsamt - 3 snabbt - 2 långsamt, och sen börjar det om. "Snabbt" betyder inte järnet utan en hastighet där du får lite högre puls utan att dra på dig mjölksyra. Långsamt är så att pulsen hinner sjunka ner till en viss nivå...

Det är faktiskt ganska kul när man kommer igång och tiden går oerhört fort. Innan man vet ordet av så har man avverkat 6-7 kilometer.

Om 4 timmarsprogrammet är för snabbt eller inte för dig är det bara du som kan känna. Känns det som att du skulle kunna orka med den mängden som påbjuds i programmet, så är det bara att köra. Säger kroppen ifrån, så är det dags att trappa ner och kanske stryka nåt pass i veckan...

Personligen så känns det lättare när man har ett program att hålla sig till. Annars hade jag nog blivit alltför splittrad. Men det e jag, det :-)

2008-01-09 @ 22:18:06
URL: http://benets.blogspot.com
Postat av: slimslender

Min fru brukar säga att jag behöver struktur men inte riktigt har förmågan att skapa någon (i alla fall inte hemma, lättare på jobbet av någon anledning ;-) så jag borde nog försöka följa ett program i alla fall. Det känns som att det är dags att ta nästa steg nu och föra lite intervaller.

Vad betyder siffrorna: "2 snabbt - 1 långsamt - 4 snabbt - 2 långsamt - 3 snabbt - 2 långsamt" ?
Är det delar tex 100 meter eller är det kilometer vi snackar om ?

Tack för dina intressant inlägg Benet.

2008-01-10 @ 10:11:05
URL: http://slimslender.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0