Skenbenssmärta

De sista passen har jag känt en stum smärta i skenbenen framförallt i början av passen. Därför har jag tagit det lite lungt den här veckan och inte sprungit sedan i söndags. Idag skulle jag i alla fall ta ett lugnt, lugnt joggpass på Fagersjöspåret. Planen var att mjukt underlag skulle hjälpa mina ömmande ben.

Lämnade av stora tjejen på skolan, fick faktiskt en kram, och trippade försiktigt iväg. Varje steg ömmade och jag försökte sätta ner fötterna försiktigt, försiktigt. Masade mig segt uppför backarna mot spåret. Tidigare har smärtan alltid släppt efter någon km så icke idag. Den satt i, för att jag tog det lugnt ? Blev benen aldrig varma ?? Nu så här efter hemkomst är jag lite orolig och vet inte hur jag ska göra. Vila mer eller köra på ? Ta en paus från löpningen och cykla som benet eller ?

Den som lever får se, vilar imorgon och tar nytt beslut om träning på fredag.

Dagens föga spännande siffror:
5:15 km
33:04
6,25 snitt
137 snitt
158 Max

Kommentarer
Postat av: bureborn

Så trist.
Låter misstänkt likt benhinnorna. Fast jag är definitivt ingen expert på skador.
Men benhinnesmärta brukar ha en tendens att försvinna när man blir varm. Att du nu inte blev varm kan i så fall mycket väl vara förklaringen till att smärtan satt i hela passet.
Hade själv problem med mina benhinnor, tills jag bytte skor. Överpronerar du?

2008-04-16 @ 11:13:48
URL: http://burebornspringer.wordpress.com
Postat av: slimslender

Nej, jag har ett rätt neutralt löpsteg, enligt löplabbet. I alla fall när jag köpte skor sist, men det var ju ett tag sedan.

Kanske skall jag ta en sväng förbi labbet inom kort och kolla igen.

2008-04-16 @ 13:00:48
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Benet

Trist var ordet! Det låter ju som om du har ungefär samma problem som jag... Nya skor kan säkert hjälpa. Men till en början rekommenderar jag löpavhållsamhet tills du är smärtfri vid belastnng. Gå inte på samma mina som jag och försök "ignorera" smärtan. Då kan rehabtiden bli olidligt lååång :-(

Jag googlade förresten på "benhinneinflammation" igår och fick en jädrans massa träffar och en massa tips om hur folk gör för att minska sina problem. Benhinnebesvär verkar vara väldigt vanligt i löparkretsar.

Jag skall till massören idag och även (förhoppningsvis) träffa en sjukgymnast för att diskutera mina besvär. Vi får se vad de säger. Jag är spänd och förväntansfull som ett barn på julafton.

2008-04-16 @ 15:39:56
URL: http://benets.blogspot.com
Postat av: slimslender

Knepigt det där, jag har aldrig haft benhinneproblem tidigare, å andra sidan har jag inte sprungit så mycket tidigare heller. Jag inbillar mig att det är asfalten som är boven. Vilar några dagar så jag känner mig ok. Sedan blir det Fagersjöspåret 411 gånger och nya skor. Tänkte mig inhandla en någorlunda skojig cykel också så jag kan variera med den. Körde MTB i yngre dag, galet kul på stigar. Hade förmånen att få testa en duglig i somras över stock och sten. Sitter i minnet fortfarande.

2008-04-16 @ 16:01:02
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Tillbakatillutmattning

Aj, aj... Håller med Benet. Ta det riktigt lugnt med löpningen om den inte känns bra. Kör alternativträning som inte känns och gör det länge. Min erfarenhet av skador de senaste två åren är lika lång och bitter som en arbetslös vinter i Norrland. Fast benhinneinflammation har jag gudskelov nte haft ännu.

Hursomhelt, för mig har det funkat hyfsat för ett flertal problem den senaste tiden att inleda med en dryg veckas helvila och sedan köra försiktig alternativträning/träning med enormt mycket kortare/lugnare pass och ha vilodagar emellan. Sedan fortsätta med denna elendigt försiktiga träningen i flera veckor. Det tar MYCKET längre tid än man tror att läka skadan.

Att bara träna försiktigare och att det ändå gör ont har inte funkat för mig. Åtminstone inte på nyligen uppkommna skador.

Fast det är bara mina egna högst personliga erfarenheter. Ingen vetenskap...

Jag fick för inte så många månader riktigt ont i vänster höft. Det bara kom efter en försiktig jogg och gjorde riktigt ont. Började samma dag att käka Ibumetintabletter tre gånger per dag i en vecka och smorde med dito gel samtidigt. Vilade helt i ca 10 dagar. Sedan var det faktiskt borta... Tror att det var en inflammerad slemsäck eller nåt. Kanske funkar kuren på inflammerade benhinnor om man går på den tidigt?

2008-04-16 @ 21:27:37
URL: http://tillbakatillutmattning.blogspot.com/
Postat av: Benet

Om du misstänker benhinnorna: Kolla runt och se om du hittar nån massör eller liknande som utför benhinne-besvärs-tejpningar. Det låter helt otroligt att ett par bitar tejp skulle kunna funka, men otroligt nog så har det lindrat mina besvär riktigt ordentligt.

Hoppas du snart känner dig bättre i skenbenen!

2008-04-19 @ 15:22:39
URL: http://benets.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0