Promenad och träningsfunderingar

Istället för att ta en morgonjogg blev den en kort promenad idag. Skenbenen känns inte bra fortfarande. Det känns även när jag går men inte så farligt.

Jag tog en sväng förbi det aldeles nyöppnade Friskis och svettis gymmet i Farsta C. Ofantligt fräscht. Maskiner i långa rader, nytt, blänkande och tomt. Funderar på spinning och styrketräning som komplement till löpningen. Jag är ganska ensidig i min träning och behöver göra något annat också. Spinning kan nog vara bra, borde passa mig, också lite styrketräning. Jo kanske det. Men inomhus, nä, tråkigt och trist. MTB lockar (har kört mycket tidigare) men det kostar en massa pengar och måste underhållas och grejas med. Träningskort kostar också mycket, hur göra, hur göra ?

En annan träningsform som jag börjat kolla lite på är Crossfit. Urspungligen en träningsform för polis, militär och brandkår i USA (vart annars). De postar dagens träning varje dag på sin site, och så är det bara och köra. Här är dagens:

Friday 080418
"Michael"
Three rounds for time of:
Run 800 meters
50 Back Extensions
50 Sit-ups

Instruktionsvideos till alla övningar finns också. Om man är seriös går man Crossfit kurser och tar CrossFit certifikat (1-3) i USA såklart. De flesta övningarna använder kroppen som vikt men det finns också de där man använder skivstänger och annat. Jag tror detta kan vara ett bra komplement till löpningen och en struktur som tilltalar mig.

Vad säger ni ? Värdelöst, intressant, kul ?

Kommentarer
Postat av: Christer

Ja jag tror du är helt rätt ute.
Jag tycker inte bara du skall titta på de blänkande gymmaskinerna för de är för tråkiga. Som rehab kan det nog funka men som allmänträning är det som sagt för trist. Men det skall ju inte jag avgöra men det ser ju ut som det är bgravning på gång när man tittar in i ett gym. När man väl kommer över töntkänslan i Friskis gruppjympa så är det faktiskt väldigt kul och jädrar vad det kan vara jobbigt. Egentligen liknar det ju ditt Crossfit då man använder kroppen men man sliter ihop med andra.

Att vi amatörer, som jag sett på jogg.se, skall följa ett träningsupplägg som Anders Szalkai satt ihop är ju egentligen befängt, vilka preferenser tror du han har?

Hoppas skenbenet läker snart, kan inte tänka mig att det skall behöva ta så lång tid om du vilar den muskeln. Sen är det tålyft som gäller för att träna den. Alltså stå på hälen och lyft framfoten.
Jag tycker Crossfit verkar kul men man får vara väldigt psykist stark om man skall klara att göra det ensam.
Lycka till.

Christer

2008-04-18 @ 15:09:35
URL: http://gbgjogg.blogg.se
Postat av: bureborn

Alternativträning är helt klart rätt tänkt. Sånt mår man bra av!
Själv har jag inga problem med gym-maskiner, tassar dit en gång i veckan. Men allra helst styrketränar jag på Friskis och Svettis skivstångspass. Styrketräning i grupp, men utan alltför mycket gympasprattel.
Och de har en massa annat bra att erbjuda också, core för mage och rygg. Och spinning, det är hur kul som helst!
Jag röstar för att du provar några passvarianter på F&S. Det går utmärkt att köpa enskilda pass. Och sen köper du säsongskort när (om) du blir frälst.

2008-04-18 @ 22:14:52
URL: http://burebornspringer.wordpress.com
Postat av: slimslender

Tackar för tipsen. Nu följer jag inte något program, typ anders slaviskt. Jag har använt det som inspiration. För de som sprungit mycket och länge fungerar det säkert att följa det, han har ju dessutom olika träningsprogram för olika snabba personer.

Crossfit är ju som jag ser det ett komplement till annat. Ska jag kunna köra det måste jag ha tillgång till gym i vilket fall. Bara lätta på lädret och betala FS verkar det som. Suger lite till på den karamellen..Skivstångsspass, hmmm intressant....(bläddrar i FS tidingen) Skivstång kl 17 på söndag. jaha jaha
:-)

2008-04-19 @ 11:04:40
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Karin

Jag tror absolut på varierad träning. Har blivit dåligt med gymträning för mig på sistone, men det hjälper verkligen till! Som vilande jympaledare för F&S kan jag bara rekommendera verksamheten varmt. Emellanåt längtar jag in ledar-ringen igen :-) Fast nu hinner jag inte, jag har sålt min själ till mr Sz fram till 31/5. Därefter får vi se hur bra det beslutet var... ;-)

2008-04-19 @ 12:29:33
URL: http://barnmorskan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0