Dubbelvarv med framfotsförsök.

Två varv avklarade idag på mitt älskade / fruktade fagersjöspår. I dagsljus banade jag min väg genom dagisgrupper, hundägare och stavgående pensionärer. Siktade på att hålla 5:30 tempo och det funkade faktiskt.

Jag har läst så mycket om framfotalöpning så jag tänkte att jag ville testa. På Jogg.se diskuteras just nu Newtons löparskor och jag kollade in Newtons webbsida. Där kan man se en illustration på vad framfotalöpning är, såklart ska man använda deras skor....
Mina försök sträckte sig till någon kilometers springande på framfoten men jag fick inte till det riktigt, prövar igen nästa gång. Känner av vaderna bara på det lilla så man får nog ta det lite piano, inga skador, inga skador...

Kilometertiderna för dagen
image47

Den kan jämföras med denna
image48

Det är grymma backar som jag inte orkar hålla tempo i. Jag har fått tipset att inte luta mig för mycket framåt när det är brant, utan försöka hålla mig upprätt. Testade det, men det är svårt.

Kommentarer
Postat av: Benet

Bra pass! Härligt! Och tack för länken till Newton och de animerade illustrationerna. Skall ge mig på framfotaförsök då jag kommer ut igen.

2008-02-11 @ 11:58:04
URL: http://benets.blogspot.com
Postat av: Dunceor

Jag gick och shoppade ett par Newton i USA men har ännu inte testat dem (förutom hemma och lite i affären). Men det är helt klart en intressant känsla.

2008-03-28 @ 14:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0