Löpning och människans utveckling.

Jag läste ett gammalt nummer av Mensas medlemstidning nyss( nej jag är inte medlem). Där stod att de amerikanska forskarna Bramble och Lieberman 2004 gjorde en avhandling där de visade att förmågan att springa långa sträckor har varit avgörande för människans utveckling på savannen och för att vi utvecklade en stor hjärna.

Med ledning av den avhandlingen kan man tro ,skriver Magnus Hjalmarsson, att de som kunde springa fort och långt först fick tillgång till den mest högvärdiga proteinrika maten. Därigenom utvecklades också hjärnan mer för de snabba och uthålliga och så blev vi så smarta som vi är idag. Inga andra primater kan springa långa sträckor. Är inte detta intressant, eller var det bara jag som inte visste det ? Kanske är det därför som det känns så bra att springa, det finns nedärvt i oss att vi kommer att nå bättre och mer stärkande krubb om vi kutar på. Så bäst att kuta på, inte sant ?

Kommentarer
Postat av: bureborn

För det är klart att Brambel och Lieberman hade rätt: "Running made us human". Fast jag hittar inget i natureartikeln om att springandet skulle ha med hjärnans storlek att göra. Men det köper jag ändå!
Och visst är det fint: vi fick plattare ansikte för att balansera skallen när vi "bobbar" omkring springandes. Det är ju underbart!

2008-04-15 @ 10:56:34
URL: http://burebornspringer.wordpress.com
Postat av: bureborn

Märkligt. Början av min kommentar klipptes bort. :-(
Men den innehöll inget av värde. Bara att jag tyckte det hela var synnerligen intressant.

Frågan är om min löparutvecklade kropp blir nöjd med maten som väntar efter långpassen. En Gainomax... Snacka om antiklimax!

2008-04-15 @ 10:59:15
URL: http://burebornspringer.wordpress.com
Postat av: slimslender

Vafalls, klipps det bort saker utan min vetskap, förbenat... Visst var det en fin undersökning. Det där med att vi fick större hjärna är en vidareutveckling av deras teori. Jag fastnade för den och låtsas som om det är en sanning, för det låter ju så bra. Får väl gräva lite djupare i det där när tid finns.

Har aldrig testat gainomax men det är nog högvärdigt så det räcker. Vart köper man sån ? Vet att Benet med flera också kör sånna.

2008-04-15 @ 11:16:48
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Samir

Fredrik Lindström hade samma resonemang (om löpning på savannen) i nåt program som gick på SVT24 för en tid sedan. Han har nog smygläst samma avhandling.

Och visst har jag kontakt med Naprapat. Jag skall besöka en sjukgymnast också för att eventuellt få lite nya fräscha tips.

Gainomax köps för övrigt på ICA. I alla fall i Lerum.

2008-04-15 @ 15:59:04
URL: http://gbgjogg.blogg.se
Postat av: bureborn

Eller på Coop. I alla fall i Enköping. De brukar gömma den bland läskedrycker, alternativt på safthyllan.
Lär finnas billigare (och lika högvärdiga) alternativ till Gainomax. Pulver man själv blandar med vatten. Men jag är lat... och så är de faktiskt riktigt goda, ljummen milkshake typ.

2008-04-15 @ 16:31:56
URL: http://burebornspringer.wordpress.com
Postat av: Karin

Intressant läsning. Om jag någon gång tänker sluta springa på allvar så ska jag komma ihåg vad artikeln sa. Bara det kommer att få mig på bättre tankar ;-)
Gainomax finns nog lite här och var. Även på Pressbyrån och sjuelva. Hallonsmak är godast!

En jättegod och busenkel proteinshake gör man själv på 3-4 dl juice och en halv burk kesella. Skaka & drick :-)

2008-04-15 @ 17:00:51
URL: http://barnmorskan.blogspot.com
Postat av: slimslender

Karin :Juice och kesella, tackar för tipset
Samir: Låter bra med naprapat och sjukgymnast.
Bureborn: Ska kolla in safthyllan. Jag har kollat bland mjölk och sånt tidigare....

2008-04-16 @ 09:14:10
URL: http://slimslender.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0